Yhdistyksen taustatarina

Mikko, Minna ja Veijo.  Kuva: Jarmo

Mikko, Minna ja Veijo. Kuva: Jarmo

Kaikki alkoi itse asiassa jo 22 vuotta sitten, vuonna 1991, kun Piirosen sisarukset Mikko ja Minna kumppaneidensa Jarmo Harjun ja Veijo Saastamoisen kanssa sunnuntaina 18. elokuuta klo 06.20 nousivat Sterling European Airlinesin lentokoneeseen Helsinki-Vantaan lentokentällä. Määränpäänä Kreeta ja Hania.

Kukaan nelikosta ei ollut aiemmin ollut käynyt Kreikassa, vaan kohde valikoitui tyyliin ”Tuo voisi olla ihan kiva paikka”. Se olikin kiva paikka, niin kiva että ensi näkemältä siihen ihastuttiin. En koskaan unohda lämmintä meri-ilman tuoksuista tuulahdusta astuessamme lentokoneesta Akrotirin niemimaalle tuona sunnuntai aamupäivänä.

Kreetalla

Huh hellettä!

Loma-aikaa oli kaksi viikkoa ja se käytettiin kaupunkiin ja saareen tutustumisen lisäksi pariin retkeen. Samarian rotkon kauneutta oli kehuttu, joten sinne oli päästävä. Luonto rotkossa olikin aivan upea ja rautaportin kohdalla ihminen tunsi itsensä kovin pieneksi tuijottaessaan kolme metriä leveässä kohdassa ylös rotkon kuudensadan metrin korkeuteen kohoavia seinämiä.

Vielä oli muutama lomapäivä jäljellä, joten päätimme vuokrata jeepin kolmeksi päiväksi ja lähteä katsomaan saaren itärannikkoa. Menomatka ajettiin pohjoisrannikon, Anogian, Agios Nikolaoksen ja Sitian kautta. Yöpyminen Palekastrossa ja aamu-uinti Vain palmurannalla. Paluumatkalla nähtiin mm. Ierapetra, Messaran tasanko ja Matalan ”hippiluolat”.

Vaikuttavan luonnon lisäksi ihmisten ystävällisyys ja kiireettömät ruokailuhetket tavernojen plataanipuiden varjossa tuoksuvien patojen ääressä tekivät sellaisen vaikutuksen, että sydän oli menetetty Kreikalle ja sinne oli pian päästävä uudelleen.

Minna ja Veijo asuivat Kotkassa ja heidän seuraava matkansa suuntautui Rodokselle.

Yhdistystoimintaa Kouvolassa ja liitossa

Minä asuin Jarmon kanssa Anjalankoskella ja Jarmon työkaveri oli mukana Kouvolan Seudun Suomi-Kreikka yhdistyksessä. Lähdimme toimintaan mukaan ja muutaman vuoden päästä yhdistyksen toiminta oli vienyt mennessään ja huomasin olevani järjestämässä tapahtumia ja toimintaa yhdistyksen puheenjohtajana. Kreikkalaiset kansantanssit tulivat myös tutuiksi ja lähdin mukaan tanssiryhmään.

Presidentin linnassa 2009 003 (689x800)

Kreikkayhdistystoiminta on mielenkiintointoista ja suostuin Suomi-Kreikka yhdistysten liiton puheenjohtajaksi v. 2006. Toimin tehtävässä neljä vuotta. On ollut antoisaa työskennellä eripuolilla Suomea toimivien samanhenkisten ihmisten kanssa. Liiton puheenjohtajuus toi myös kutsun presidentin linnaan. Ei nyt ihan itsenäisyyspäivän vastaanotolle, mutta Kreikan presidentin Károlos Papoúliasin Suomen vierailun kunniaksi järjestetyille juhlapäivällisille. Myös Jarmo oli kutsuttu linnaan. Tunsi itsensä etuoikeutetuksi astellessaan smokki päällä punaista mattoa kättelemään kahta presidenttiparia!

Suomi-Kreikka yhdistysten liitossa toimiessani tutustuin myös Marita Jurvaan joka valittiin liiton sihteeriksi vuonna 2006. Marita toimi tuolloin Etelä-Kymenlaakson Suomi-Kreikka yhdistyksen puheenjohtajana, joten teimme läheistä yhteistyötä jo tuolloin. Hän toimii liiton sihteerinä edelleen.

Maritan kertoo Kreikanystävyydestään seuraavaa: ”Minun Kreikka-rakkauteni/hulluuteni alkoi vuonna 1986, kun olin ensi kertaa Rodoksen saarella sisareni kanssa. Siitä se on jatkunut pieniä matkustuspausseja lukuun ottamatta tähän päivään ja jatkuu lopun elämää. Kreikka on niin ihon alla, ettei pesemälläkään lähde pois. Pikaisen laskutoimituksen mukaan matkoja on tullut vuosien varrella kolmisenkymmentä. Aina sinne kaipaa ja kaipuuseen auttaa sitten kotona musiikki, DVD:n katseleminen ja kreikkalaisten ruokien valmistaminen.

Toisen Kreikan matkani jälkeen liityin Kotkassa paikalliseen Kreikka-yhdistykseen. Olin mukana ensin rivijäsenenä, sitten hallituksen jäsenenä ja viimeiset 4 vuotta, ennen Juvalle muuttoani v. 2007, yhdistyksen puheenjohtajana.

Mikko, Kaija Kivikoski, Jukka Jauhiainen ja Marita. 2006 Kuusankoski.Kuva: PK- lehti

Suomi-Kreikka yhdistysten Liitto ry:n hallituksessa olin 2000-luvun alkupuolella ja vuodesta 2006 lähtien olen toiminut liiton sihteerinä eli kahdeksas vuosi on menossa.

Erittäin mielenkiintoista on ollut tämä Kreikka-taipaleeni ja hyviä, elinikäisiä ystäviä on tullut harrastuksen parista niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Rakkautta on vaikea selittää, se täytyy kokea itse.

Savo kutsuu

Minä siirryin Kouvolan yhdistyksessä sihteeriksi vuonna 2011, silloisen sihteerin jätettyä työt kaupunkivaltuustokiireiden takia ja Jarmosta tuli yhdistyksen uusi puheenjohtaja.

Tämän vuoden talvella Jarmo sai työpaikan täältä Varkaudesta ja myös minä muutin tänne. Marita oli jo joitakin vuosia aiemmin muuttanut Juvalle sekä Minna ja Veijo pari vuotta sitten Jäppilään. Keskustelimme Maritan, Jarmon, Minnan ja Veijon kanssa siitä, että myös täällä on varmaan Kreikan ystäviä, jotka haluaisivat toimia yhdessä. Toukokuussa järjestin Varkauden ja Pieksämäen kirjastoissa Kreikka tutuksi – tapahtuman, jotta näkisimme olisiko yhdistykselle riittävästi kiinnostusta.

Parikymmentä henkilöä ilmoittautui heti jäseniksi, heidän mukanaan Anne Salo. Keskustelimme Annen kanssa tulevan toiminnan suunnittelusta ja iloksemme hän lähti mukaan perustajajäseneksi.

DoorKreikkakärpänen puraisi Annea kun hän suuntasi ensimmäisen kerran v. 1988 Kosin saarelle. Tunne oli aivan euforinen. Hippokrateen temppelin rauniot, aurinko, meri ja hyvä ruoka tekivät lähtemättömän vaikutuksen.

Sen jälkeen monet matkat mm. Kreetalle ja Ateenaan saivat sydämenkin osittain jäämään sinne, hän kertoo.

Poseidonin temppeli. Kuva: Anne

”Niinpä 2000-luvun alussa muutin perheeni kanssa Ateenaan. Kaksi tytärtäni ovat siis suomalais-kreikkalaisia. Reilut 7 vuotta asuin ja tein töitä myyntiassistenttina suomalaisia hirsitaloja myyvässä yrityksessä ja viimeiset kolme vuotta asuin Rafinassa, joka on aivan ihastuttava pieni merenrantakaupunki aivan Ateenan kupeessa. Ne ajat jäivät taakse ja kotimaa kutsui. Hyviä ystäviä on Kreikassa edelleen ja varmaan tulevaisuudessa lomamatkat suuntautuvat, mihinkäs muualle kuin Kreikkaan.”

Perustamiskokous

Yhdistys oli tarkoitus perustaa vasta syyskesällä, mutta saadun kiinnostuksen innoittamana aikaistimme perustamiskokouksen jo kesäkuun alkuun. Näin toiminta pääsee alkamaan täysillä jo syksyllä ensimmäisen tutustumisillan ja jäsentapaamisen merkeissä.

Tapasimme sunnuntaina 2.6.2013 klo 14.15 Varkaudessa Kylpylähotelli Kuntorannassa perustamiskokouksen merkeissä. Yhdistyksen perustamiskirja allekirjoitettiin klo 14.35. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Mikko Piironen, varapuheenjohtajaksi Veijo Saastamoinen, sihteeriksi Marita Jurva ja taloudenhoitajaksi Minna Piironen. Muut ensimmäisen hallituksen jäsenet ovat Anne Salo ja Jarmo Harju.